fredag 18. mars 2011

Slipp lyset inn - det er vår!

Etter et aldri så "lite" tilbakeslag med sot og røyk, er kjellerstua ferdig pusset opp. Resultatet har blitt et lysere og triveligere rom, og det var akkurat det vi ønsket oss.


Du kan se her hvordan rommet så ut før. Gulnet, gammel furu stjal nesten alt lys, så selv på blanke formiddagen var det ikke mulig å sitte her å lese for eksempel.

Tak og vegger er blitt malt, gulvteppet er nytt og den mørke skotskrutete sofaen har blitt kastet ut, men ellers er rommet stort sett det samme. Likevel, for en forandring det har blitt, ikke sant?

Hjørnesofaen og stolene er noe gammelt 80-tallsræl som den forrige huseieren satte igjen her. Den var nok superstilig den gang rosa var på moten. Men, merkelig nok passet den ganske godt inn her nå. Den grå/rosa/hvite fargen machet nytt gulv og vegger ganske bra. Med et gråbrunt saueskinn og et fint pledd ble det hele til å leve med en stund.
Det blir forhåpentligvis ikke så veldig lenge til vi får oss en ny sofa, men i denne omgangen valgte vi å legge pengene i elektrikerarbeid, slik at det elektriske opplegget er trygt og oppdatert. Nå har vi jordede kontakter hele veien, og nok av dem. Bak TV'en er det ikke lenger et sammensurium av skjøteledninger, nå har hver eneste dupeditt sin egen stikkonktakt.

Her satt det tidligere en grusom stygg oransje lampett som styrte alt elektrisk i rommet. Ikke helt i henhold til gjeldende regelverk kan man vel trygt anta. Den nye lampen fra Lampehuset har dimmer og kan brukes både som leselys og som stemningsskaper.
Speilet kjøpte vi på salg på Skeidar sist helg. Det bidrar også til å reflektere mer lys inn i rommet.

I andre enden av rommet har vi fremdeles den gamle veggseksjonen. Den er ikke akkurat noe smykke den heller, men den rommer en hel masse, og et sted må vi jo gjøre av alle cd'er og dvd'er. Tidligere sto alle Hubbys pokaler utstillt på toppen, men nå er alle unntatt den gjeveste plassert bak skapdørene. Aller helst ville vel jeg synes at de passet best i en eske på loftet, men vi gikk for en kompromissløsning. Nå er de tilgjengelige om han skulle føle for å vise dem fram, og jeg slipper å tørke støv av dem.

Disse små stablekoffertene sørger for enda litt oppbevaringsplass. Det får man liksom aldri nok av.

Med stor teknisk innsikt har Hubby sørget for et skikkelig lydanlegg med full surround, subwoofer og alt sånt noe. Det høres virkelig fantastisk ut når vi hører musikk eller ser på film her, det må jeg innrømme. Mitt eneste bidrag til husets musikalske innhold er dette cd-stativet i smijern. Det er råstilig, synes jeg da.
Litt reiseminner har vi også fått plass til: Elefantene er fra Namibia, mens skjellet er en polert perleøsters som ble med hjem fra Rarotonga. En sånn nydelig sort sydhavsperle lå utenfor mitt budsjett, så det eneste jeg fikk var et skjell, men det er fint det også.
Den store glassbollen er fra Hadeland glassverk. Jeg kjøpte den der for mange år siden, og har aldri helt funnet en fin plass til den, men her passet den akkurat inn.

En gang skal også jeg klare å gjøre ferdig et strikketøy. (Trur eg...) Planen har jeg i alle fall klar - et deilig fluffy pledd i brunt og hvitt. Kurven er fra Kremmerhuset.

Husfruens gamle TV-skap har nå fått nytt liv som Hubbys barskap. Jeg skulle veldig gjerne ha puttet TV'en vekk i skap nå også, men så store som TVene har blitt etter hvert, får de jo ikke plass i slike skap lenger. På toppen troner den gamle lampa som fikk en omgang med sprayfarge og ny skjerm. Den ble knalltøff.

Endelig har det blitt så lyst i rommet at plantene har begynt og trives. Denne blomsterpotta var også et "bakerst og innerst i skapet"-funn. Den passer jo perfekt inn her. Bordløperen i lin kjøpte jeg på et julemarked på Bogstad Gård for mange år siden, om jeg ikke husker feil. Hubbys gamle salongbord har vi sprayet med sort Hammerite-maling. Det var stygt som juling fra før, men er veldig stort og praktisk. Nå har det fått forlenget livet en stund, og kommer nok til å være i bruk noen år til.
Det føles bra å kunne ta i bruk gamle ting som har vært gjemt i skuffer og skap eller som var på vei til skraphaugen. Selv om kjellerstua har blitt ny, så er det ikke så veldig mange nye ting vi har gått til anskaffelse av egentlig. Alt i alt har vi brukt i underkant av 6000.- kroner på å få nytt rom, inkludert gulvteppe, maling, lampe, speil og gardiner. Elektrikeren kostet noe mer, selvsagt, men det var en utgift vi bare måtte nødt til å ta.

Jeg er veldig godt førnøyd med gardinene. De heter Wesley og kommer fra Princess. Fra før av hang det tjukke, mørkegrønne gardiner her, så det fantes nesten ikke lys i rommet. Nå var vi veldig klare på at vi ønsket oss noe lyst og luftig som slapp inn mye lys, og disse var midt i blinken.
Hjerteranken ser ut til å trives i vinduskarmen der vårsola flommer inn, og vi trives også veldig godt i vår nye TV-stue. Det er faktisk blitt så koselig her nede, at vi stadig oftere bruker det som et vanlig oppholdsrom, ikke bare som et sted å se på TV.

9 kommentarer:

hobbyvimsa sa...

Heisann!!

resultatet ble kjempe bra..godt å høre at dere fikk vekk alt sotet..

Ha en fin helg i den flotte kjellerstuen!!

Klem Linda:)

Fru Glum fra Bakemyway sa...

Den stuen ble nesten ikke til å kjenne igjen, gratulerer begge to med et flott resultat. Nå blir det nok mye tv-titting fremover tenker jeg:-))

God helg fra Fru glum

Anonym sa...

det har blitt kjempe fint! Litt av en jobb.. lekkert TV/barskap. Sofaen vekker mange gode minner.
Klem fra Igi

Veronica sa...

Så kjekt at du vil være med på min give away. For en forandring det ble i kjellerstua, artig med slike før/etter innlegg. Titter nok innom deg igjen!

Veronica :-)

GroLinda sa...

Så utrolig mye koseligere det ble nå! Lyst og fint ;o) Det er ikke så mye som skal til.
Tusen takk for koselige ord hos meg. Setter pris på det ;o) Jeg har fått "hvilt" litt i helga. Har ikke vært utafor døra, og bare hatt Gro-tid ;o) Trengte det kjenner jeg.
Ønsker dere en flott uke dere to.
Klem fra Gro :o)

Sommerhuset i bakken sa...

Så fin kjellerstua ble!

Hvis du titter innom bloggen min, ser du at du har vunnet i min lille Give Away. Gratulerer! Det er fint hvis du sender meg adressen din, så jeg får sendt premien til deg. Adressen kan du sende til: hannegrye@hotmail.com

Ha en super kveld!

hobbyvimsa sa...

heisann!!

gøy du vil delta på min gi vekk,masse lykke til!!

Ha en fin helg!!

Klem linda:)

Anonym sa...

Så lyst og flott det ble!
Litt av en jobb.
Ha en fin kveld.
Klem

Ann sa...

Å milde himmel for en forandring! :DD Fra "grotte"-belysning til "lysthus"-belysning! Man kan virkelig trylle med maling! Gratulerer med ny kjellerstue!

Ha en fortsatt fin søndagskveld! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.