søndag 13. juni 2010

Søndagsfrokost


Vi er aldeles uforbederlige når det gjelder å ligge i senga og late oss på søndagsmorgener. Hubby kommer gjerne med kaffe til oss, og så sitter vi der med hver vår laptop og leser om alt nytt som har skjedd i verden. Papiraviser tilhører nok mer og mer en svunnen tid for oss, er jeg redd. Uansett så er postkassa fem minutters gange unna, nede ved hovedveien. Og det er jo ikke akkurat en tur man tar i morgenkåpa, så vi må klare oss med digitale nyheter. I hvert fall noen timer, før Hubby jogger ned og henter Morgenbladet. 
Det er så trivelig å sitte sånn i senga og drikke kaffe og kanskje kose oss med en liten sjokoladebit, mens vi diskuterer dagens overskrifter, før duften av nybakt brød fra kjøkkenet lokker oss ut til frokost. 


Noen ganger setter vi nemlig brøddeig kvelden før, og da trenger vi bare å slenge den i ovnen om morgenen, og så har vi nybakt brød til frokost. Det er en liten luksus det, å få varmt deilig brød til dagens første måltid. 


Jeg elsker disse små miniatyrglassene med syltetøy og marmelade til frokost. Her i Norge er de jo latterlig dyre, så jeg pleier å hamstre når jeg er i England. Der koster de bare ett pund for fem stykker 
En gang kjøpte jeg en liten kurv full fra Harrod's. Jeg har tatt vare på kurven, for den er så praktisk å oppbevare glassene i. 



For Hubby ville en frokost uten skikkelig te være helt utenkelig. Jeg har også adoptert denne vanen, og det passer meg fint å få anledning til å bruke de fine tekoppene i Herregårdserviset fra Firkløveren. Kanskje jeg er litt dum, men jeg synes at den lille blomsten inne i koppene liksom gjør det så mye triveligere å drikke te. 


Skaffetøyet vårt er Durbarry-mønster fra Viners. Det har en klassisk tidløs stil som passer til enhver oppdekning. Det har vært i daglig bruk i over tyve år, men er like fint for det. 



Når sola ikke skinner, så får vi lyse opp dagen med solgul appelsinjuce og bløtkokte egg.


For Hubby er intet måltid komplett uten en virkelig god ost - aller helst hollandsk.


Dagen er aldri for strålende til å tenne stearinlys. :-)

4 kommentarer:

sylvia sa...

hei på deg.
åå dette var så koselig et frokost innlegg,
så nydelige morgner dere har.
ønsker dere begge en herlig kveld,
klem fra sylvia

* Hege`s Cute N Cool Blog * sa...

Hei hei ♥

Ja denne bloggen din var jo kjempeflott!!! ♥ Du er flink ;)) Nyyydelig lekkert frokostbord , mmmmm fristende ja...elsker selv gode frokoster ;))

Nei levendes lys er et must!!!! I like ♥

Ønkser dej en herlig ny uke :)

Klem klem :))

GroLinda sa...

Heisan min venn :o)
Dette var frokosten sin tenker jeg!! Deilig å ha tid til hverandre og nyte morgenen. Det serviset du har er sååå nydelig! Har ønsket meg det lenge, men det er litt dyrt. Tenkt i mange år at jeg skulle begynne å samle på det, men det har liksom ikke blitt noe av. Det er i alle fall nydelig på deres frokostbord ;o) Håper du er i bedre form og at det går framover etter operasjonen? Det tar litt tid å "komme seg".
Ønsker deg fortsatt god bedring og en flott uke.
Klem fra Gro :o)

Det lille huset med druehagen sa...

Heisann. Så koselig at du vil være med på give awayen min. Flott blogg du har. Regner med at du ble mett etter den frokosten;)
Legger meg som følger. Spennende å følge deg:)
Hilsen Gro-Beate