onsdag 30. juni 2010

Flake cake

Det er jo bare en vanlig onsdag, men i blant må man kose seg midt i uka også, så i dag var det kakebaking på gang hos oss.


Jeg fikk denne kakeoppskriften sist gang vi var i England, og jeg har brukt den et par ganger med suksess. For noen uker siden skulle jeg og Hubby akkurat til å sette oss ned med kaffe og kake på verandaen, da naboen fra nedi veien ruslet forbi. Vi inviterte ham til å slå seg ned en liten stund, og jeg skar et stort kakestykke til ham. Han må tydeligvis ha likt den godt, for han satte ikke tallerkenen fra seg før han hadde fått med seg hver siste lille smule.

Kanskje du også har lyst til å prøve deg på den?

Her er oppskriften:

60 gram hvetemel, siktet og fint sammalt

1 teskje bakepulver

60 gram malte mandler

60 gram kokos

120 gram smør

120 gram sukker

2 store egg

1 stor Cadbury Flake sjokolade (Det går sikkert fint med annen porøs sjokolade også)

Stek ved 150 grader i 35 minutter.



Jeg synes at mandler passer i mye slags mat, så jeg har som regel et lite lager på lur.

Bruk to store egg eller tre små.


Jeg er veldig fornøyd med kjøkkenvekten min fra Typhoon, selv om jeg ikke kan begripe hvorfor jeg valgte akkurat den fargen når resten av kjøkkenutstyret mitt er i kremfarget emalje. Akk ja, jeg må vel ha vært i et rødt humør den dagen, antar jeg.


Pisk til luftig eggedosis.

Jeg bruker vanligvis halvt om halvt med siktet og fint sammalt hvetemel.


Kokos gir kaken en litt seig og deilig konsistens.


Vi bruker aldri margarin i mat, bare ekte smør.


Denne kakeformen er egentlig litt for stor for denne oppskriften, men siden den riktige var opptatt på annet hold, så tager man det man haver.


Gjett om det lukter deilig med nybakt kake!

Om du serverer kaken varm, er det deilig med litt is ved siden av. Is med maple syrup-smak er smaskens, men vanilje passer også bra.


De gamle fine koppene fra Hubbys bestemor er vår favoritt for ettermiddagskaffen.

Ha en fin lillelørdag!

1 kommentar:

Martilie sa...

Mmmmm det ser jammen lekkert ut..

Den kaka fristet veldig, har notert meg hvor den er å finne :)

Nyt deilige sommerdager! Med eller uten sol..

Klem fra Tove