søndag 2. januar 2011

På julemarked i Berlin


For noen uker siden var jeg og Hubby på vår tradisjonelle førjulstur til Berlin, for å oppleve byens fantastiske julemarkeder. Selvsagt skulle jeg blogget om dette før jul, men dere vet åssen det er midt i julestria - tida kan løpe fra noen og enhver. Så før jula blir helt ryddet bort, tenkte jeg at jeg skulle dele litt av den deilige stemningen der med dere.

Fra siste helga i november er Berlin full av julemarkeder, det ene større og flottere enn det andre. Men ingen er så nydelige som markedet ved Schloss Charlottenburg.

Når mørket faller på, blir slottet lyst opp av fargede lyskastere, og ser ut som det reneste eventyret.

Man kan levende forstille seg Askepott på ball her, ikke sant?

Gjennom vinduene kan man skimte juletreet under engelen som pryder bygningens kuppel. 

Staute statuer vokter inngangen.

Og søte vinterkledte engler lyser opp der de går.

Det er slik en herlig plass å bare vandre rundt og titte.

Noen har kledt seg i flotte gammeldagse gevanter. Store kapper er nok godt å ha når snøen laver ned slik som her.

Da er det godt å kunne varme seg på en kopp rykende varm glühwein, servert fra store kobberkjeller.

Eller kanskje noe fra grillen? Man får kjøpt utrolig god mat i alle bodene. Hubby har stor sans for halvmeterpølsene som blir brettet dobbelt og servert i baguette. Min favoritt er stekt sopp med hvitløksaus. For ikke å snakke om varme deilige pannekaker med sukker og kanel. Denne gangen prøvde vi også frityrstekt camembert med tyttebærsyltetøy. Det var syndig godt!

Selvsagt er det et enormt utvalg av brente nøtter, nougat, oster, bakverk og glaserte frukter.

Ristede kastanjer er ikke så veldig godt, synes jeg, men de dufter nydelig og sørger for julestemningen. "Chestnuts roasting on an open fire..."

Julesanger i tysk ompaversjon.

Eller spilt på lirekasse. Denne fikk jeg lov til å spille litt på også.

I bodene selger de alt mulig rart. Ikke minst leker til barna. Her er de tradisjonelle (og rådyre) Steiff-bamsene, som kan oppnå utrolige priser blant samlere. Ekte Steiff-bamser har alltid en messingknapp i venstre øret. De er så fantastisk flotte disse gammeldagse teddyene, og det var like før en av dem endte opp i kofferten hjem til Norge. Kanskje til neste år...

Noen som derimot ble pakket inn og lagt under juletreet var den nydelige såpekoppen i lysegrønn emalje. Denne boden hadde alt et shabby chict hjerte kan begjære, og jeg fikk lov til å velge meg flere julegaver.

Den midterste såpedispenseren står på badet hos oss nå.

Jeg fikk også fem såper i forskjellige dufter.

Her ville det vært lett å få skiltmania. Jeg fikk et lite hjerteformet et med roser.

Det er ikke bare på markedene det er pynta til jul. Foran Brandenburger Tor står det store norske juletreet og lyser opp.

Den gamle østtyske paradegaten Unter den Linden er nå stedet man går om man skal kjøpe seg standsmessig kjøretøy. Nissen har tydeligvis oppgradert sleden i år. En 500 K Roadster Mercedes har unektelig litt mer sex appeal enn Rudolf og co. Jeg kunne godt vært nissebabe jeg, om jeg hadde fått en kjøretur i denne.

Men også mer beskjedne kjøretøy kan ha noe for seg. Jeg falt for denne nedsnødde sykkelen på 18. mars-plassen.

Det er jo i tidligste laget å planlegge jula 2011 når fjorårets jul knapt er over, men om du gjerne vil oppleve verdens nydeligste juleby, så skriv deg dette reisetipset bak øret. I slutten av august pleier det å komme billige flybilletter for salg, og det er masse hotellkupp lett tilgjengelig. Vi har reist dit i en årrekke nå, og aldri betalt mer enn 5000.- (for to) for en firedagers tur, selv om vi alltid har bodd på fem stjerners hotell midt i byen. Husk bare å reise med masse plass i kofferten, for her kan man lett gjøre unna det meste av julehandelen. Særlig på varehuset KaDeWe, som etter min mening er like fint som Harrod's. Men det har priser som gjør at vi som ikke er mangemillionærer kan handle der også.
Én skikkelig fin ting til juletreet må man ha med seg hjem herfra, men det er ikke lett å velge blant alt det som glitrer og skinner.


Et høydepunkt på turen hvert år er å se hvordan de har pyntet den store hallen i KaDeWe.

Og å møte den ordentlige julenissen, selvsagt.

Selv om nyttår nå er passert, så håper jeg dere alle har litt igjen av den gode julestemningen ennå. :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Så nydelige bilder, for en tur dere må ha hatt.
Takk for du deler, det var som å være med på turen dette her.
Ønsker deg og dine et riktig Godt Nyttår.
Gleder meg til å følge deg videre i 2011.
Klem Mio