tirsdag 2. august 2011

Pimpet plantebord

I vår og sommer har jeg stellet og stullet fælt med å plante frø og stiklinger. Det er koselig arbeid, men man trenger virkelig et sted som er egnet for den type jobb, så et plantebord har lenge stått på ønskelisten. Jeg hadde vage planer om å snekre et selv, og få en blikkenslager til å lage en sinkplate til å ha på toppen, men prisen for det var temmelig høy. Sink koster 700.- for kvadratmeteren, og så kommer arbeidet i tillegg. En tilfeldig tur innom  Jula  løste problemet, for der hadde de nemlig plantebord med sinktopp til 379.- Det har i tillegg sinkbeslag på bena, så det har litt bedre beskyttelse mot fuktighet.
En praktisk og grei sak altså, men ikke akkurat noen skjønnhet. Litt pimping måtte til. Jeg tenkte at et par strøk med maling ville gjøre susen, og siden vi har et digert spann med hvit Drygolin stående, så var valget enkelt. Jeg gav bordet to strøk før jeg skrudde delene sammen, sånn at jeg ikke skulle få maling på skruer og slikt, for det synes jeg ikke er noe pent. Så gav jeg det et strøk til på utsatte steder etter at det var skrudd sammen.
På en tur innom Pandurobutikken i Skien, fant jeg en sjablon med "Le Jardin" på salg til den nette sum av 16.-. Det passet jo perfekt, så jeg klistret den på bakveggen og en av hyllene, og brukte en liten svamp for å påføre litt grønnfarge i samme tone som huset vårt. Det ble riktig så fint, synes jeg.

Det ble ganske mye bedre enn utgangspunktet, ikke sant?

Med to hyller under, får man plass til litt av hvert. Egentlig hadde jeg lyst til å lage til en slags skuff til å oppbevare frøpakker og andre slike småting, men inntil videre får det duge med en stor kurv. Denne fine kurven med lærhåndtak var egentlig en plantekurv, og plastikkliningen inni er ganske praktisk når den skal stå utendørs.

Topplaten skal jo egentlig holdes ren og ryddig, slik at den er klar til bruk, men det har en tendens til å samle seg en masse planter oppå der. Denne lavendelen er så fin og dufter helt vidunderlig. Den kommer fra butikken, for selv om jeg gjorde et forsøk på å plante lavendel fra frø, ble det dårlig resultat. De små stilkene kom liksom ingen vei da de sto i potten, så jeg plantet dem ut i et bed. Der gjorde sneglene kål på dem i løpet av noen timer.
Det er ikke få av plantene mine de kreka har gumlet i seg. Neste år skal jeg være litt mer påpasselig med å holde meg til slike planter som de ikke liker, for man blir en temmelig desillusjonert gartner når mesteparten av det man planter blir til sneglefôr.

Krydderurtene mine står trygt i sinkpotter. Jeg kom over dette brettet med tre potter, da vi var i England i fjor. Hele herligheten kostet mindre enn 40 kroner. Et lite kupp synes jeg.
Som blomsterpinner bruker jeg ganske enkelt slik opptenningsved som man får kjøpt på Biltema. De er akkurat passe brede og lange til at man kan få skrevet plantenavn på dem. Også er de solide nok til å gi plantene litt støtte om det er nødvendig.

Plantebordet var utstyrt med noen solide knaggerekker på hver side. Kjekt å ha et sted å henge plantesakser, vannkanner og slike ting.

Det er greit å ha hylleplass til annet enn planteting også. Her på Vestlandet vet vi jo aldri når det kommer en skur, så da er det greit at serviettene kan få stå litt bedre beskyttet "under tak".

Kjøkkenhåndklær og sakser har man alltid bruk for å ha tilgjengelig.

Mesteparten av sukkerertene har jeg plantet ut i kjøkkenhagen, men jeg har en plante stående på verandaen også. Så har man alltid litt snaks innen rekkevidde.

Jeg plantet en hel drøss med tomatplanter i år, men var tydeligvis altfor seint ute med dem, for ingen av dem har vokst seg særlig store foreløpig. Det er massevis av blomster på dem, men det er bare en eneste liten tomat som har kommet fram. Får satse på at det blir mere sol og varme i august, slik at vi kan få en dugelig tomathøst. Jeg har jo så store planer om å fylle fryseren med hjemmelaget tomatsaus med basilikum.

Jeg synes sjablonen ble så fin. Det er første gang jeg bruker en slik, men sikkert ikke siste. Det var jo så lettvint.

Ha en solrik og deilig sommeruke! 

6 kommentarer:

Roka Design sa...

For et flott plantebord, og for en pris!!!
Rene kuppet:)

Ha en fin dag:)
Klem Kari

Lene sa...

Kjempe flott plantebord. Slik vil jeg også ha...

Anonym sa...

Det ble kjempe fint!
Kjekt med eget plantebord.
Jeg er stadig innom hundebloggen din er så koselig å lese om hunden din!
Klem

Fossestua sa...

Det ble kjempefint! Utrolig koselig med en slik hyggelig arbeidsplass i hagen :)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Super pimping! kunne ønske jeg var like flink med det grønne som deg, men her er det ytterst semmert med vakre planter. Bortsett fra to store lavendel som jeg kjøpte i fjor og som jeg gleder meg stort over har vokst i år.

Valheim gard, landliv i Ryfylke sa...

Så flott det ble !! :)

Ønsker deg en god helg !
Klem Birgit